NASVETI 3 MIN

Zavorni sistem od A do Ž

Z rednim vzdrževanjem zavornega sistema vozila boste ohranili maksimalno učinkovitost zaviranja, ki zagotavlja nadzor nad vozilom v ključnih trenutkih vožnje.


Vsi se zavedamo, da je za varno vožnjo nujno potrebno tudi brezhibno delovanje zavor. V sodobnih vozilih nad našim vihtenjem volanskega obroča bdi kopica naprednih asistenčno-varnostnih elektronskih sistemov, ki pa lahko tudi zatajijo v primeru napak na zavornem sistemu. Zavore so namreč ključnega pomena za stabilnost, varnost in nadzor nad vozilom, zato morajo prav v vsakem trenutku delovati popolnoma brezhibno. Da bo temu res tako, jih je potrebno redno vzdrževati in se na servisnem pregledu zglasiti takoj ob prvem sumu na odstopanje.

Zavore v osnovi delujejo precej enostavno, in sicer tako, da ustavljajo vozilo na podlagi trenja med dvema drsnima podlagama. Nekoč so za to skrbeli t.i. zavorni bobni, ki so jih danes praktično v celoti nadomestili zavorni koluti s pripadajočimi čeljustmi. 

Osnovne komponente:

  • Zavorni koluti oziroma diski, od katerih je vsak pritrjen na svoje kolo in se skupaj z njim vrti.
  • Zavorne obloge (ploščice) so nameščene v zavorne čeljusti in z drsenjem ustavljajo vrtenje zavornih kolutov oziroma koles.

To je seveda osnovna teorija zavornega sistema, medtem ko vmes poseže še hidravlični sistem, da lahko nežen pritisk na stopalko vozilo že opazno zaustavlja, ter nenazadnje še elektronsko krmiljenje, ki je odvisno od »pameti« vašega vozila.

Ker je zaviranje torej nič drugega kot drsenje dveh površin, je logično, da sčasoma pride do obrabe. Prve navadno »nastradajo« zavorne obloge, katerih življenjska doba je pogojena s kakovostjo materiala ter številom in intenziteto zaviranja. Agresivnejši vozniki ploščice lahko obrabijo že do prevoženih 10.000 km, pri zmernejših pa lahko zdržijo tudi 100.000 km ali več. Močnejše zaviranje pomeni torej hitrejšo obrabo. V tem primeru se med zaviranjem pojavi značilen nelagoden kovinski zvok in stopalko moramo za enako zavorno silo pritiskati močneje. Lahko pa se med zaviranjem na stopalki ali volanu pojavijo tudi vibracije. To so vsekakor pomembni znaki za čim prejšnje naročilo na servis in zamenjavo obrabljenih delov.

V nekaj letih moramo vsled obrabe zamenjati tudi zavorne kolute. Če zavorne obloge nimajo »vsebine« za grabljenje je zaviranje neučinkovito. Velja pravilo, da je ob zamenjavi kolutov potrebno zamenjati tudi zavorne obloge in tako je zavorni sistem skoraj prenovljen. Pomembno vlogo pri delovanju zavornega sistema pa ima tudi zavorna tekočina, na katero vozniki velikokrat kar pozabimo. Znižan nivo zavorne tekočine je tudi eden izmed znakov obrabe zavornih elementov. Priporočena menjava zavorne tekočine je predvidena na vsaki dve leti

Ob napredku elektronskih krmilnih sistemov je možna tudi okvara pri hidravličnem nadzoru nad zavorami ali procesni enoti, zato je potrebno avtomobil na servis zapeljati ob prvih indicih odstopanj ali težav, medtem, ko je obraba zgoraj opisanih mehanskih komponent pogojena z vašim slogom vožnje. Zavore so tako ključne za varnost vas in preostalih udeležencev, zato naj jih preverja le pooblaščena oseba v rednih servisnih intervalih.
Prepustite skrb za vašega jeklenega konjička izkušenim mehanikom.
Obiščete naše avtoservisne delavnice, kjer bomo preverili stanje obrabe zavornih elementov in jih po potrebi zamenjali. https://www.regia.si/poslovalnice/