Nasveti 5 MIN Zgodbe s ceste 5 MIN

Zanimivosti o pogonskih gorivih

Se vam je že zgodilo, da ste v svoje vozilo dolili napačno gorivo? Poznate oznake 95, 98, 100, E5 in E10? Veste zakaj dizelsko gorivo pozimi ne mara nizkih temperatur? Odgovore na ta zanimiva vprašanja boste našli v nadaljevanju in hkrati izvedeli več o osnovnih značilnostih goriv.


Kaj je gorivo?

Osnova za vsa goriva in tekoča kuriva je surova nafta. Po destilaciji in odstranitvi vseh neželenih naravno prisotnih zmesi je pripravljena na postopek kemijske preobrazbe v želeno gorivo – dizel in bencin. Oba sta tako derivata nafte, le da sta na poti v končno stanje na bencinskih servisih različno obdelana in obogatena z aditivi. Dizel je v splošnem manj vnetljiv in tudi manj predelan iz svojega izvirnika, medtem ko je za pridelavo sodobnega bencina potreben obširnejši proces obdelave. Zaradi različnih lastnosti so tudi motorji, ki ju koristijo, medsebojno različni. Bencinski motorji imajo tako nameščene vžigalne svečke, ki zmes v valju vžgejo, dizelski motorji pa delujejo po principu samovžiga zmesi v valju.

Bencin v dizelskem vozilu in obratno?

Se vam je že zgodilo, da ste v svoje vozilo dolili napačno gorivo? Vsi smo krvavi pod kožo in tovrstna napaka ob hitrem življenjskem tempu ni tako zelo redka, kot bi si sprva mislili. Prva in k sreči učinkovita ovira na nepravi poti je velikost cevi za dolivanje goriva. Dizelske so večje, kar samodejno preprečuje ustrezno namestitev in točenje v bencinska vozila, zato pa se veliko lažje dogodi, da bencin dolijete v dizelsko vozilo. Če napako ugotovite še preden speljete, bo strošek sanacije nastale težave najnižji, saj bo potrebno vsebino rezervoarja le prečrpati, v nasprotnem primeru lahko sledi čiščenje celotnega sistema dovoda goriva ali celo sanacija morebitnih poškodovanih komponent na motorju.

Bencin in oznake

Poznate oznake 95, 98, 100, E5 in E10? Prve tri se nanašajo na število oktanov oziroma odpornost bencina proti samovžigu, ki povzroča »klenkanje«. Prodajalci sicer radi bencin z višjim oktanskim številom oglašujejo kot premijski, čeprav temu ni povsem tako – višje oktansko število praviloma ne pomeni razlike v kakovosti. Bencin z višjimi oktani v valju zgoreva bolj enakomerno in počasi, kar pomeni več sproščene energije in s tem več moči motorja – vendar le pri agregatih z visokim kompresijskim razmerjem, ki tovrstno energijo znajo izrabiti. Gre za sicer izredno majhen in praktično neopazen prispevek, medtem ko je enakomernejše zgorevanje bolj koristno iz stališča življenjske dobe motorja, ob rednih višjih obremenitvah sled odprave »klenkanja«, ki negativno vpliva na obrabo notranjih delov.

Brez skrbi glede točenja 95 ali 100-oktanskega bencina torej, kajti vsa goriva v Evropi morajo ustrezati predpisanim kriterijem, da so primerna za dolgotrajno uporabo. Dodatno pa je tu še avtomobilska elektronika, ki skrbi za ustrezno uravnavanje in doziranje zraka za kar najbolj učinkovito mešanico, ki poganja motor.

Oznaki E5 in E10 predstavljata delež biogoriva v mešanici bencina, torej pet oziroma deset odstotkov. Gre za zakonsko obvezo, ki predpisuje uporabo tovrstnih primesi, ki poleg varovanja okolja prinašajo tudi negativne učinke. Etanol se hitreje razgradi kot bencin in s tem povzroča nižje oktansko število ter posledično »klenkanje«. Hkrati ima dodane primesi sulfatov in bakra, ki ob dolgotrajni uporabi povzročajo degradacijske mehanizme in mašenje sistema za dovod goriva.

Dizel in oznake

Pri dizelskem gorivu na slovenskih črpalkah naletimo na oznako B7, kar pomeni, da vsebuje do največ 7-odstotni delež biodizla, ki je izdelan iz rastlinskih in živalskih maščob. Zaradi svoje sestave zgoreva z manj emisijami kot klasično dizelsko gorivo in velja kot obnovljiv vir energije. Čeprav ima številne prednosti, ne smemo pozabiti, da je bistveno dražji za pridelavo. Poleg tega se pri nizkih temperaturah strjuje in maši sistem za dovod goriva ter ima nižjo kurilno vrednost in s tem moč motorja (5 – 10 %). Za višji delež bi ga potrebovali pridelati v zares ogromnih količinah, kar bi s polj izrinilo našo prehrano.

Aditivi

Razvoj motorjev in pogonskih goriv je praktično nerazdružljiv. Veliko so k današnji kvaliteti in vsem pozitivnim lastnostim goriv pripomogli dodatki oziroma aditivi. Pri oznakah smo omenili primesi biogoriv, tokrat pa se bomo osredotočili na tiste aditive, ki omogočajo uporabo v najsodobnejših motorjih. Aditivirana goriva skrbijo za nižjo porabo ter zagotavljajo večjo varnost in zanesljivost delovanja. Kateri aditivi so uporabljeni, je odvisno predvsem od geolokacije uporabnikov oziroma lokalnih klimatskih značilnosti – temperature in vlage v okolju.

Posebno poglavje imajo zimska goriva, kjer je pod drobnogledom predvsem dizelsko gorivo. Slednje vsebuje parafin, ki začne pri temperaturah pod ničlo kristalizirati in posledično mašiti sistem za dovod goriva. Da do tega ne bi prišlo, so zaslužne primesi oziroma aditivi, ki jih slovenski distributerji dodajajo glede na sezonsko obdobje. Tako je dizel poleti najmanj obogaten s tovrstnimi dodatki, jeseni in spomladi malo bolj, pozimi pa seveda največ. V primeru izredno nizkih temperatur (-18°C ali manj), je predlagana uporaba namenskih aditivov, ki jih vozniki sami dodajajo v rezervoar pred ali med točenjem goriva. Tovrstne dodatke je moč kupiti na vseh bolje založenih bencinskih servisih.

Gorivo in shranjevanje vozil

Razlik med 95 in 100-oktanskim gorivom med vožnjo pravzaprav ni, nekaj popolnoma drugačnega pa je pri dlje časa parkiranem vozilu in s tem staranju goriva. Življenjska doba bencina je omejena in za optimalno delovanje znaša le nekaj mesecev, poleg zunanjih dejavnikov, kot sta vlaga in temperatura, pa na življenjsko dobo vpliva tudi sestava goriva. V takšnem primeru so v prednosti goriva z višjimi oktanskim številom, ker vsebujejo stabilnejše ogljikovodike in je lahko v enakih pogojih življenjska doba goriva daljša tudi za pol leta. Ko gorivo izgubi kakovost to nadalje pomeni težave motorja z vžigom ali vzdrževanjem hitrosti.

Staranju je podvrženo tudi dizelsko gorivo, zato je ob večmesečni neuporabi vozila smiselno rezervoar goriva popolnoma izprazniti in vanj pred zagonom motorja doliti povsem sveže gorivo.