Zgodbe s ceste 5 MIN

LED IN AVTO. Kako ga očistiti?

Zima je tukaj! Z njo pa, vsaj za tiste, ki avtomobile parkiramo na prostem, tudi obvezno jutranje praskanje ledu z avtomobila. Površno očiščen led (npr. samo na vetrobranskem steklu, ne pa tudi na stranskih oknih in lučeh) lahko prinese 200 € kazni.


Led, slana, ivje … Kdo je kdo?

Led, slana in ivje so pozimi stalni spremljevalci določenih regij. Nastanejo kot posledica nizkih temperatur in relativno vlažnega ozračja. Slana nastaja predvsem zvečer, ponoči in zjutraj ob jasnem in mirnem vremenu, ivje pa nastane pri oblačnem, hladnem in vetrovnem vremenu. Vlaga iz zraka pri temperaturi pod 0 °C preide neposredno iz plinastega v trdo agregatno stanje in se izloči v obliki kristalov, ki se nato nalagajo na hladnih predmetih – najraje na naših avtomobilih … Seveda obstajajo tudi ekstremi in verjetno nihče od nas še ni pozabil grozovitega žledoloma februarja leta 2014, a to so izredni dogodki, ki s “klasično” slano ali ivjem nimajo prav dosti skupnega, čeprav so “sestavine” enake (mraz in voda), le da nastanejo pod povsem različnimi pogoji.

Ko se zjutraj zbudimo in skozi okno uzremo temno in megleno jutro, se lahko začnejo priprave na praskanje ledu. Če sta noč in jutro jasna, bo ledu občutno manj, bo pa bolj trdovraten, saj so jasne zimske noči praviloma bolj hladne. Poleg denarne kazni, ki jo lahko prinese neočiščen (ali pa površno očiščen) avtomobil, je vožnja v avtu z omejenim pogledom precej nevarna, predvsem pa neodgovorna, saj poleg sebe v nevarnost spravljamo tudi druge udeležence prometa. Zato naj čiščenje ledu z avtomobila postane stalna praksa zimskih juter. Poleg že omenjenih “prednosti” pa bo čiščenja vesel tudi naš jekleni konjiček, saj mu led in mraz ne ugajata preveč.

Prvi kontakt – vetrobransko steklo

Vetrobransko steklo je tisti del avtomobila, ki ga očisti večina (ja, večina, žal ne vsi) voznic in voznikov. Verjetno ni treba posebej poudarjati, da ga je treba očistiti temeljito in v celoti! Na pomoč brisalcev lahko kar pozabimo, še več, če jih uporabljamo, preden se na steklu stali ves led, lahko kmalu obiščemo trgovino z avtodeli in kupimo nove, saj so mraz, led in ne povsem gladka površina največji sovražniki gume brisalcev. Ponoči brisalci dobesedno primrznejo na steklo, zato jih zvečer privzdignimo ali pa jih podložimo s kosom kartona. Na podoben način, s pokrivanjem, lahko zaščitimo celotno vetrobransko steklo in si prihranimo delček jutranjega čiščenja. Vse, kar potrebujemo, je dovolj velika ponjava, stara odeja ali karton.

Ko ključ kar ne gre in ne gre notri …

Še ena jutranja radost, ki se pojavlja predvsem ob močni megli in v predelih z izrazito močno vlago (doline, bližine rek in potokov … ), je zaledenela ključavnica. Obstaja kar nekaj načinov, kako se spopasti s to težavo, vsekakor pa to ni vroča voda, na katero najprej pomisli večina. Polivanje z vodo lahko pripelje do še večje količine ledu, zato ta način čimprej pozabite. Najprej poglejmo, če lahko odpreš vrata na drugi strani. Če to ni mogoče, poizkusimo s segrevanjem ključa. Po nekaj poizkusih ta trik ponavadi deluje. Lahko si pomagamo tudi s pihanjem tople sape v ključavnico. Če pa imamo blizu podaljšek in električno vtičnico, pa za uspešno rešeno težavo potrebujemo samo še fen. Vedno pa si lahko v torbo ali nahrbtnik spravimo sprejček za odmrzovanje ključavnic.

Malo bo treba pogledati še pod pokrov

Pozimi sta na posebni preizkušnji tudi akumulator in hladilna tekočina! Ob hudem mrazu lahko avtomobilske tekočine tudi zmrznejo in s tem prenehajo opravljati svoje funkcije. Hladilno tekočino v praksi največkrat poimenujemo kar »antifriz« in se nahaja v ekspanzijski posodi. Njena pomembna lastnost je, da tudi pri nizkih zimskih temperaturah ne zmrzne in s tem omogoči delovanje motorja. Še več preglavic pa v mrazu povzročajo akumulatorji. Tudi zmerna iztrošenost lahko ob nizkih temperaturah predstavlja težavo, saj ima akumulator pri 0 °C le 80% svoje moči, pri temperature -20 0 °C pa le še 50% svojega polnega potenciala. Poleg tega pa je akumulator pozimi dodatno obremenjen (žarometi, gretje sedežev in zadnjega stekla …), zato je pred prihodom trde zime vredno preveriti njegovo stanje oz. kondicijo.

Test akumulatorja: v popolni temi pri ugasnjenem motorju za nekaj minut prižgemo dolge luči, potem pa zaženemo motor. Če bodo luči ob prižganem motorju svetile bolj močno, je to znak, da bo treba kmalu menjati akumulator.

LED-ice in led

Še ena relativno nova težava, povezana z ledom in vožnjo pozimi, pa so moderni LED žarometi. Poleg mnogih prednosti, ki jih nudijo, imajo eno veliko pomanjkljivost, ki pa se pokaže šele pozimi. Pomislite, klasične žarnice kar 95 % porabljene energije vložijo v toploto, le 5 % pa gre za samo svetilnost, ki je prvotni namen žarnice. Zaradi te energetske neučinkovitosti jih nadomeščajo LED žarnice, ki ne oddajajo vročine, kar je super, dokler nam ne zamrznejo luči. Avtomobili s klasičnimi žarnicami teh težav nimajo, saj toplota stali led in sneg, ki se med vožnjo nabira na njihovi površini. Zato v primeru uporabe LED žarnic na avtomobilu brez sistema za pranje žarometov posebno pozornost posvetimo tudi žarometom!

OK, če za konec povzamemo in strnemo nasvete (ter dodamo še kakšnega novega):

  • Vetrobransko steklo zaščitimo s prekrivalom ali ga zvečer premažemo z mešanico alkoholnega kisa in vode (razmerje 3:1) ali alkohola in vode (razmerje 2:1).
  • Dvignemo ali podložimo brisalce, tudi zadnjega.
  • Kadar je to mogoče, parkirajmo avtomobil tako, da bo vetrobransko steklo obrnjeno na vzhod in morda nam bo na pomoč priskočilo jutranje sonce.
  • Prekrivalo za avtomobile je v boju z ledom in slano skoraj tako učinkovito kot garaža, odganja pa tudi tatove!
  • Zaledenele ključavnice NIKOLI ne skušamo odtaliti z vročo vodo.
  • Sprej za odtaljevanje zamrznjene ključavnice naj bo v torbi ali žepu, saj zaklenjen v avtomobilu ne bo prav dosti pomagal.
  • Preverimo stanje akumulatorja in hladilne tekočine.
  • V primeru uporabe LED svetil jih nikar ne pozabimo redno pregledovati in čistiti.
  • Redno preverjamo tlak v pnevmatikah, saj se zrak zaradi mraza krči in “prazni” gume.